Häll vatten i en glasburk och sätt i glitterflingor (som används i julprydnader) och en droppe genomskinligt lim. Burken fungerar enligt samma princip som en snöglob. När man skakar burken, sätts flingorna i rörelse och snurrar runt inne i burken. När barnets självreglering brister, sök dig till en lugn plats tillsammans med barnet och ta med Hjärnstormen (burken med glittret). Låt barnet sitta i ditt knä, eller om barnet inte vill det, sätt er bredvid varandra. Skaka burken och se på hur flingorna virvlar runt. Du kan förklara för barnet att det ibland kan gå så här också i hjärnan: känslorna börjar virvla runt i vild fart. Betrakta hur flingorna rör sig långsammare och sjunker ner mot bottnen. Förklara för barnet att känslorna på samma sätt lugnar sig och går över. Barnet kan varva ner i takt med flingorna. Om barnet vill, kan ni skaka burken många gånger. Låt barnet säga till när känslorna lugnat sig. Barnet kan också själv skaka burken. Med äldre barn kan man använda ett timglas enligt samma princip. Övningen passar barn i alla åldrar.
Hjärnstorm- Tillämpning: en fantasiövning som tränar reglering av känslor. Målet är att barnet lär sig identifiera sådana sociala situationer som känns besvärliga och som kan leda till impulsivt eller aggressivt beteende.
Den här övningen passar barn som har svårt att reglera sitt beteende. Ett impulsivt barn avvisas ofta av andra barn och behöver råd för hur hen kan komma tillrätta med besvärliga situationer och hur man kan förutse dem. Kom överens med barnet att hen kommer och hämtar dig så fort de första tecknen på Hjärnstormen ger sig till känna. Betrakta sedan de dalande flingorna tillsammans och gå igenom vad som hände i situationen. Vad fick barnet att märka att beteenderegleringen började svika? En förutsättning för att övningen lyckas är att den vuxna befinner sig tillräckligt nära barnet för att barnet ska komma ihåg överenskommelsen. Om barnet inte kommer ihåg att gå efter burken och själv ta sig ur den besvärliga situationen, är det bra att repetera överenskommelsen. Kritisera inte barnet och fråga inte varför hen inte gick och hämtade burken. Älta inte det som hände utan gå igenom överenskommelsen med tanke på nästa Hjärnstorm.