Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp.
Övning 1. Leken börjar med en gruppdiskussion om olika slags gruppsituationer och skillnader mellan dem. Som exempel varför man kan skrika och hojta och hoppa upp och ner när någon har gjort mål i en fotbollsmatch, men att samma beteende inte går för sig under gemensamma samlingar på dagis och skola.
Hälften av barnen sluter ögonen och andra hälften håller för öronen. Läs högt det första stycket i sagoboken. Fråga sedan barnen: Hörde ni vad som hände i sagan? Efter den diskussion som följer läser man upp sagostycket igen. Barnen ställer sig nu vid väggen med ryggen mot dig, och du läser nu följande stycke i sagoboken. Fråga sedan barnen om de hörde vad som hände i sagan. Efter diskussionen läser du upp sagostycket igen. Barnen ropar nu i munnen på varandra samtidigt som du läser det tredje stycket ur sagoboken för dem. Efter diskussion läser du upp stycket igen. Barnen springer nu runt omring i grupprummet samtidigt som du läser högt det fjärde stycket ur sagoboken. Fråga sedan barnen om de hörde vad som hände i sagan. Efter diskussionen läser du upp sagostycket igen. Diskutera sedan varför det är viktigt att bete sig på olika sätt i olika situationer. Varför man inte får springa omkring eller skrika under en sagostund.
Övning 2. Sammanfatta det ni gjorde senaste gång. Sedan får hälften av barnen rita en bild som föreställer en kompislek, medan den andra hälften ritar en bild som föreställer en gemensam sagostund med hela gruppen. Barnen presenterar sina teckningar, och ni funderar över vilka av följande beteenden som passar in i en kompislek och vilka som hör hemma i en sagostund. Att lyssna, att viska med en kompis, att ropa, att springa. Du kan komplettera lisan efter gruppens behov. Sedan kan ni fästa teckningarna på väggen.