Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
Övning 1. kopiera känslokorten som finns på sid 95 i boken kompiskonst, klipp ut 5-10 bilder ur till exempel reklam eller tidsskrifter. Bilderna ska föreställa ansikten eller människor i olika situationer och beskriva olika känslor.
1. Berätta att dagens övning går ut på att försöka känna igen andras känslor. Presentera alla de olika känslorkorten. Gruppen diskuterar de olika korten: Är det här en känsla du känner igen? När kan man känna sig ledsen?
2. Presentera de olika tidningsurklippen ett i taget. Gruppen får i uppgift att kombinera varje bild med ett känslokort. Varje känsla diskuteras skilt (t.ex. hur förstår man att någon är arg?). Barnen kan också få varsin uppsättning av känslokort. Vid varje nytt urklipp lyfter var och en upp det kort som tycks passa bäst ihop med känslan på bilden.
3. Till sist går ni igenom vad ni har lärt er och funderar tillsammans över varför det är så viktigt att känna igen varandras sinnesstämningar.
Övning 2. Välj ut en lämplig exempelberättelse, t.ex. en saga som passar i sammanhanget. Läs upp exempelberättelsen, led sedan i samtalet på de känslor som berättelsen väcker och hur berättelsens personer känner sig (T.ex. då flickorna avbryter och härmar Lukas).Vad kan man göra för att ens kompisar inte ska bli ledsna? Vad kan man göra för att ens kompisar ska må bra?
TIPS! Du kan variera övningen med att ersätta berättelsen med musik som väcker olika känslor. Ni kan också öva er i att känna igen och tolka olika känslor genom att rita.