Tillbaka till sökresultaten
300/357

Språklekar

Familjen Johansson

Personer: Herr Johansson (x-hopp), fru Johansson (gå upp och ner i huk), lillebror Pelle (spring på stället), storasyster Lisa (boxa), hunden Max (gå på alla fyra).

Välj personer till sagan bland barnen. Det går också bra att dela upp barnen så att flera barn är samma person. Läs sedan nedanstående berättelse så att barnen gör sina rörelser varje gång de nämns i sagan.

Det var söndagsmorgon. Vädret såg ut att bli bra och matsäckskorgen var redan packad.
Familjen Johansson skulle på utflykt. Fru Johansson satt redan i bilen och väntade otåligt.
Hon hade varit klar länge. Herr Johansson kollade en sista gång att inget fattades. Han ropade på Pelle och Lisa och hunden Max och gick ut till bilen, där en något irriterad fru Johansson satt och tutade. Att det skulle behöva ta så lång tid, muttrade hon.

Äntligen var hela familjen Johansson på väg. Målet var en liten skogssjö och de var snart framme. Max var först ute ur bilen, sen kom Pelle. Siste man i vattnet är en kruka, ropade han och Lisa fick en väldig fart. Medan barnen badade packade herr Johansson upp matsäcken. Fru Johansson, som nu hade lugnat ner sig, låg utsträckt på filten och njöt av lugnet då Max kom upprusande från sjön och skakade ur pälsen så att vattnet yrde. Fru Johansson for upp som en raket. Herr Johansson försökte lugna ner henne och Max, som trodde att husse ville leka.

Vi är hungriga, ropade Pelle och Lisa som nu hade badat färdigt. Då äter vi nu, sa fru Johansson. Alla åt med god aptit och Max fick också smaka. Dagen gick fort och snart var det dags för hemfärd. Pelle och Lisa ville bada en sista gång. Sedan packade alla in sig i bilen och åkte hem. Det hade varit en fin dag tyckte hela familjen Johansson. Det tyckte Max också.

•Hitta också på nya berättelser om familjen Johansson.
•Låt barnen också läsa upp berättelserna.
•Ni kan välja att röra på er bara då namnen nämns, eller också då man syftar på personerna i berättelsen. När ni väljer det senare gäller det att vara extra uppmärksamma!
•Ni kan också göra så att alla ska röra sig då något av namnen nämns. Då gäller det att
minnas vad varje namn har för rörelse.
•Ett tips är att du har en liten paus efter varje namn så att alla hinner med och att den
fysiska aktiviteten ökar och deltagarna blir varma i kroppen.

Vad leken stimulerar

  • Minne & koncentration
  • Språkförståelse
  • Berättande & ordflöde
  • Läsning & skrivning

Ålder

  • 5 - 7 år
  • 8 år eller äldre

Gruppstorlek

  • Par eller liten grupp
  • Stor grupp

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • En nerskriven berättelse