ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
Förberedelser: Välj ut en vägg som ska bli gruppens "kompisvägg". På den kan ni till exempel samla gruppens gemensamma regler och barnens teckningar kring temat "En bra grupp". På väggen kan ni också fästa en kompisuppgift för varje vecka. Tiillverka sedan kort med gruppens regler. Teman för regelkorten kan t.ex. vara 1) att ta hänsyn till situationen, samling eller lekstund, 2) att lyssna, 3) att framföra egna tankar och önskningar, 4) att uppmuntra och hjälpa, 5) att samarbeta och kompromissa, 6) att komma överens, hantera konflikter, 7) att undvika att såra andra, 8) att visa vänlighet. Regelkorten kan vara 5-10 i antalet. Kompisuppgifterna kan vara t.ex. 1) att vara närvarande i gruppsituationen, 2) att lyssna på andra utan att avbryta, 3) att delta aktivt i diskussionen, 4) att erbjuda hjälp, 5) att bestämma lekar tillsammans, 6) att lyssna på andras avvikande åsikter och att svara på den, 7) att ta med dem som är ensamma, 8) att hälsa på alla.
Övning 1. Inled en diskussion om regler. Diskutera varför det är viktigt med gemensamma regler. Varje barn ritar en bild kring ämnet "Vad jag gillar på dagis/ i min egen grupp". Teckningarna presenteras och fästs på kompisväggen.
Övning 2. Gå genom bilderna som ritades senast. Hurudana regler gör att alla har det bra i gruppen? Presentera regelkorten och låt barnen illustrera dem. På det här sättet deltar barnen i att skapa regler. Regelkorten fästs på kompisväggen. Var och en undertecknar reglerna genom att göra ett avtryck av sin målade handflata intill regelkorten.
Övning 3. (upprepas) Varje vecka får gruppen en särskild kompisuppgift från kompisväggen.Uppgiften gås igenom i början av veckan. Under veckans lopp diskuterar gruppen uppgiften och övar sådana kompisfärdigheter som stöder den. Framsteg i uppgiften följs upp med hjälp av smilisar på kompisväggen och genom att tacka gruppen för goda kompisgärningar.