Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
Förberedelser: Runt om i rummet upprättas ett antal lekstationer för aktiviteter som barnen gillar: rithörna, en bygghörna, en danshörna osv. Lekstationerna får gärna vara 4-6 i antalet och aktiviteterna ska vara sådana att hela gruppen kan delta i dem samtidigt. Rummet måste vara tillräckligt stort.
Övning:
1. Barnen ställer sig på ett led. Varje barn håller händerna på axlarna på det barn som står framför. Det första barnet håller ögonen öppna medan de andra får en duk för ögonen (eller håller ögonen slutna). Det barn som står först i kön leder sina kamrater lugnt fram till sin favorit bland lekstationerna. Ge barnet t.ex. en post- it- lapp i någon färg att märka lekstationen med. Sedan ställer sig barnet sist i kön och får hjälp med att sätta duken för ögonen. Ge sedan ett tecken åt barn nummer två. Hen tar av sig duken och leder kön till sin favoritstation. Det hela upprepas tills alla har märkt ut sina favoritstationer med färglappar.
2. Barnen sätter sig i en halvcirkel så att de kan se samtliga lekstationer. Gruppen samtalar om vad som var lätt och vad som var svårt med att välja sin favorit och funderar på olika sätt att välja en gemensam lek. Hjälp barnen att komma fram till en lösning (t.ex. kan den station väljas som har fått mest lappar). Till slut diskuterar barnen varför det är viktigt med samförstånd i en grupp.
3. Den lek som gruppen tillsammans valt att leka kan lekas genast eller senare samma dag.
Med en större grupp kan övningen varieras så att barnen står i en rad med ryggen mot lekstationerna. Varje barn har en färglapp i sin hand. Det barn som får ett tecken (t.ex. en klapp på ryggen) går till sin favoritlekstation och märker ut den med sin lapp. Därefter ställer sig barnet åter på sin plats i raden med ryggen mot lekstationerna, och den vuxna ger ett tecken åt följande barn.