Tillbaka till sökresultaten
95/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att uppmärksamma andra

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Övning 1. Förberedelser: Övningen sker utomhus. 

1.Gruppen gör en skogsutfärd tillsammans. Under utfärden får barnen leta reda på var sin sak som verkar intressant eller vacker (t.ex. en kotte, en kvist, en blomma). 

2.Barnen samlas i en ring och presenterar i tur och ordning sina fynd och motiverar sina val. Gruppen diskuterar vad som var gemensamt för sakerna och vad som var olika. 

Övning 2. Förberedelser: Övningen sker inomhus. Tänk på förhand ut olika orsaker att trösta eller uppmuntra. 

Varje barn har turvis ett bekymmer (t.ex. att barnet har snubblat och slagit i foten eller att bären som barnet just plockat med stort besvär har fallit). De andra barnen kommer turvis fram för att trösta sin ledsna kompis. Den här övningen kan genomföras som teaterlek eller med hjälp av t.ex. handdockor. Övningen kan varieras så att barnen istället turas om att vara föremål för uppmuntran. Den vuxna hjälper barnet att tänka ut något som hen är bra på. Sedan visar barnet det för de andra och får uppmuntran av dem, t.ex. i form av applåder. Den vuxna ser till att alla barn få lika mycket uppmuntran. Till slut får barnen berätta hur det kändes när de andra hejade på en eller tröstade en. Varför är det viktigt att uppmuntra och trösta sina kamrater?

Övning 3. Förberedelser: Övningen förverkligas i ett öppet utrymme (t.ex. en gymnastiksal). Övningen kan börja med att man tillsammans med barnen samtalar kring beydelsen av positiv respons. Den vuxna väljer en lämplig komplimang (t.ex. positiv kommentar om valet av kläder). Övningen genomförs som en teater- och rörelselek med material ur daghemmets rekvisitaförråd. Sätt på musik och hjälp varje barn att klä sig i en tokig dräkt. När barnen har valt kläder och tillbehör börjar alla leka tafatt. Den vuxna får vara den första som jagar. När någon blir fångad, stannar den vuxna och ger den fångade en komplimang för den fina dräkten. Leken fortsätter tills alla har fått åtminstone en komplimang. Om någon ser ut att bli utan, ser den vuxna till att igen bli fångad och försöker ta fast just det barnet för att kunna ge en komplimang. Övningen kan varieras med att berömma någonting annat istället för kläderna. 

Lekens syfte

  • Uppvärmning
  • Bekanta sig
  • Kommunikation
  • Samarbete

Lekens fysiska nivå

  • Lugn
  • Aktiv

Plats

  • Ute
  • Inne

Rekvisita

  • Handdockor, maskeradkläder, musik.