Tillbaka till sökresultaten
97/133

Vänskapslekar

Kompiskonst: Att undvika att såra

Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp

 

Övning 1. Förberedelser: Välj och klipp ut 10 bilder ur t.ex. reklam eller tidskrifter. Bilderna ska föreställa ansikten eller människor i olika situationer och beskriva olika känslor. Gruppen samlas i en ring för diskussion.

1. Presentera bilderna för barnen och låt barnen föreslå hur personerna på bilderna känner sig- kanske är de glada eller sorgsna. Diskutera hur man kan gissa sig till en annan persons sinnesstämning. 

2. Barnen ritar parvis eller i små grupper (beroende på hur många de är) en tågvagn på ett pappesark och dekorerar den enligt tycke. Den vuxna kan rita en tågvagn som exempel. Ansiktsbilderna ska vara dubbelt så många som tågvagnarna (om det finns 10 ansiktsbilder ska det finnas 5 tågvagnar). Tågvagnarna läggs efter varandra till ett långt tåg. Den vuxna förklarar att det ska finnas två passagerare i varje tågvagn. Passagerarna väljs ut bland ansiktsbilderna och i varje tågvagn placeras två personer. Kanske kan de bli vänner? Barnens uppgift är att tänka ut vilka passagerare som kunde resa tillsammans och i vilken tågvagn. Den vuxna leder diskussionen och hjälper till att sammanställa ett tåg där alla passagerare har det bra tillsammans. I samtal med större barn kan man jämföra tåget med den egna dagisgruppen. 

Övning 2. Förberedelser: Välj ut en lämplig berättelse som handlar om att undvika att såra (t.ex. kompisbeskrivning 4, s. 63 ur boken Kompiskonst)

1. Berätta en exempelberättelse, med eller utan handdockor (t.ex. kompisbeskrivning 4 s.63 ur boken kompiskonst)

2. När berättelsen är slut kan ni samtala med stöd av t.ex. följande frågor: Vad var det som hände i situationen? Stötte Max till Milla med flit eller av misstag? Vad kunde Milla ha gjort för att uppmuntra Niklas att komma med i leken? Vad kunde Niklas ha gjort för att få komma med i leken? Vad kunde Max göra för att gottgöra det som hänt? Den vuxna går till slut igenom principerna för när man säger förlåt. Förutsättningen för att be om förlåtelse är att man förstår hur den andra känner sig. Gruppen diskuterar vad som är lätt respektive svårt i att säga förlåt. 

Lekens syfte

  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Samarbete
  • Värderingsövningar

Lekens fysiska nivå

  • Lugn

Plats

  • Inne

Rekvisita

  • Tidskrifter, reklam, saxar, papper, kartong, pennor och papper.