Ur materialet Kompiskonst- kunskap och övningar för att skapa en fungerande grupp
Övning 1. Förberedelser: Gör upp en lista över kompisgärningar. Det kan t.ex. vara en lista med bilder som hjälper barnen att komma ihåg gärningarna. Kompisgärningar kan t.ex. vara att 1) lyssna på andra utan att avbryta, 2) erbjuda hjälp, 3) trösta, 4) säga hej, 5) be någon som är ensam med i leken, 6) reda upp andras konfliktsituationer, 7) samsas om leksakerna, 8) bestämma om lekarna tillsammans, 9) hjälpa till vid maten.
Reservera dessutom ett pappersark per barn. På pappret ritar du ett eller två hjärtan (ett hjärta= kompisgärningar som man har fått, två hjärtan= kompisgärningar som man har fått och som man har gett).
1. Titta på kompisväggen och gå igenom gruppens regler. Repterera varför gemensamma regler är viktiga och vad var och en kan göra för dem.
2. Presentera kompisgärningarna och diskutera dem tillsammans med barnen. Det är viktigt att barnen förstår innebörden i kompisgärningarna och när de kan använda sig av dem.
3. Barnen får var sitt papper med ett eller två stora hjärtan. Barnen ombeds tänka på kompisgärningarna som gjorts under veckan. Om det finns bara ett hjärta på pappret, ska det fyllas med en kompisgärning man har gett. Om det finns två hjärtan på pappret, fylls det ena med en kompisgärning man har gett och det andra med en kompisgärning man har fått. Den vuxna hjälper vid behov. Varje barn presenterar sina egna kompisgärningar, varefter barnet får tack av gruppen (t.ex. applåder).
Övning 2. Förberedelser: Varje barn skriver sitt namn (eller den vuxne skriver barnets namn) på en lapp. Lapparna läggs i en liten påse.
1. Det barn som inleder övningen tar en lapp ur påsen. Barnet ska nu säga något trevligt till det barn vars namn det står på lappen. Det kan gälla t.ex. en gemensam leksituation, hjälpsamhet eller den snygga färgen på kompisens tröja. Den vuxna följer med hur övningen framskrider.
2. Den som får beröm ser talaren i ögonen och säger tack. Sedan tar hen upp en lapp ur påsen och är själv i turen att säga något vänligt till ett annat barn. Övningen upprepas tills alla har fått ge och ta emot beröm. Samma lek kan anv'ändas vid födelsedagar. Då får födelsedagsbarnet vara föremål för de andras vänligheter. Var och en får t.ex. turvis nämna en positiv sak som gör att barnet i fråga är en god kompis.