Fantasiövningen introduceras för gruppen då alla har det skönt och bra. Barnen lägger sig på rygg på golvet och sluter ögonen. De ska fundera på hur de känner sig just nu. Be dem sedan föreställa sig att det är en solig sommardag och att molnen rör sig stilla på himlen.
Led barnen in i fantasileken genom att berätta ett exempel: "Idag är jag ledsen. Att vara ledsen är en känsla. Jag föreställer mig att det där mörka molnet som kommer hitåt är ett ledsenhetsmoln. Jag ser på när det kommer närmare, det kommer med ganska hård fart. Jag ser hur det far fram, nu är det rakt ovanför mitt huvud och jag känner mig riktigt ledsen. Som tur är rör det sig snabbt, nu har det redan flyttat sig lite längre bort. På samma sätt flyttar min känsla längre bort. Därborta ser jag redan glädjemolnet komma farande och det kommer närmare. Jag ligger här och väntar på att det ska komma över mig och köra iväg ledsenhetsmolnet".
Sedan föreställer sig barnen egna känslomoln. Övningen kan upprepas och den vuxna kan småningom föreslå mer komplicerade känslor. Exempel: "Nu är jag avundsjuk, men som tur är rör sig mitt avundsmoln jättesnabbt och snart har det redan farit sin väg". Den vuxna kan också variera berättelsen: "Nu blev jag riktigt sorgsen, jag tror att ett regnmoln är på väg. Ibland rör sig regnmolnen väldigt långsamt. Då kan sorgen ta lite längre tid och man blir våt när det regnar på en, men jag märker också att sorgemolnet rör på sig. Också känslorna rör på sig hela tiden. Hur man än känner sig, går det över". Kan två eller flera moln komma över en samtidigt? Fundera tillsammans. När barnen blivit bekanta med övningen kan den användas enskilt i situationer då ett barn har svårt med regleringen av känslorna.
Övningen passar för barn 4 år och uppåt.